Konkursy Wiedzy Lotniczej

Tutaj coś dla sprawdzenia swoich wiadomości na temat lotnictwa!

Moderatorzy: Sawicz, Xlem, Drzemi

Awatar użytkownika
biver
Super aktywny
Super aktywny
Posty: 628
Rejestracja: 15 lis 2007, 21:19
gadu: 2200183
Lokalizacja: EPLK

Re: Konkursy Wiedzy Lotniczej

Post autor: biver »

F-16.net to nie wyrocznia ;) (wiem że tam stoi AAA) O trafieniu przez rakietę gdzieś przeczytałem i zapamiętałem.

eN w odpowiedzi o GPU-5 brakuje "wisienki na torcie".
Podpowiem - celowanie.
Stowarzyszenie Miłośników Lotnictwa Ziemi Łaskiej
Toyo
Aktywny!
Aktywny!
Posty: 161
Rejestracja: 21 maja 2005, 20:48

Re: Konkursy Wiedzy Lotniczej

Post autor: Toyo »

eNwings pisze: Od ludzi którzy byli na miejscu można
W samolocie, czy przy artylerii?

OK, to takie tam zagajenie.

Konia z rzędem temu kto mi pokaże ową artylerię i jej pociski "opalające" tak cel przy jednocześnie tak małych otworach wlotowych (widocznych na usterzeniu rakiety) po pociskach. Chyba, że używano Flak 8,8 z wysokościową nastawą zapalnika i dostał odłamkami, ale to źle by świadczyło o podmiocie lirycznym tego tematu.
Awatar użytkownika
eNwings
Prawie moderator!
Prawie moderator!
Posty: 5285
Rejestracja: 27 sie 2007, 14:51
gadu: 11935913
skype: skysweeper52
Lokalizacja: ACES II

Re: Konkursy Wiedzy Lotniczej

Post autor: eNwings »

biver pisze:F-16.net to nie wyrocznia ;) (wiem że tam stoi AAA) O trafieniu przez rakietę gdzieś przeczytałem i zapamiętałem.
W dużej mierze właśnie jest. Jeśli pojawia się tam jakaś informacja to znaczy że jest sprawdzona i potwierdzona.. czym m.in. różni się ta strona od setek innych.

bigdog @ post # 12.
http://www.f-16.net/f-16_forum_viewtopi ... rt-75.html
biver pisze:eN w odpowiedzi o GPU-5 brakuje "wisienki na torcie".
Podpowiem - celowanie.
Temat celowania rozwinąłem - chodziło o zbyt małą sztywność zaczepu co podczas strzelania powodowało deflację - odginanie/odkształcanie/przesówanie się całego zasobnika w wyniku siły jaką generował odrzut..* co w efekcie powstałych drgań dawało małą celność ..marker na HUDzie zgrywany był z celem ale przez wspomnianą deflację pociski nie leciały dokładnie tam gdzie celował pilot. Nie natrafiłem na żadne wzmianki o problemach z softem co do w/w pod'a.

*GAU-13/GPU-5 to tylko zmniejszona wagomiarowo wersja GAU-8 znanego z Thunderbolta II działka, które całe zostało wbudowane albo jak kto woli obudowane nim.. przy czym dowiedziono, że podczas strzelania z niego w locie nurkowym A-10 zaczyna zwalniać.. apropo uzmysłowienia sobie tego jaki to faktycznie ma odrzut.. więc nie dzwie się, że na małym i lekkim F-16 wynikły tego typu problemy.
Toyo pisze:Konia z rzędem temu kto mi pokaże ową artylerię i jej pociski "opalające" tak cel przy jednocześnie tak małych otworach wlotowych (widocznych na usterzeniu rakiety) po pociskach.
Weź sobie do ręki pierwszy lepszy współczesny artyleryjski pocisk przeciwlotniczy dowolnego kalibru a zobaczysz po przekrojeniu go, że pomiędzy materiałem wybuchowym a korpusem wyłożony jest małymi kilkumilimetrowymi kulkami lub materiałem podobnego kształtu i rozmiarów który w czasie eksplozji ma razić cel tymi odłamkami. Przy czym jeszcze zawsze efekt eksplozji może być różny ze względu na użyty materiał wybuchowy.. ZSU-23 miały np. na wyposażeniu pociski z zapalnikiem magnetycznym które, po bezpośrednim zbliżeniu się do celu eksplodował rozrzucając fosforowo-żelazowe kulki które zapalały się od eksplozji pocisku i paląc się (żarząc) penetrowały cel.
Zakładam, że po eksplozji i fragmentacji SAM-a wspomniane przez Ciebie a widoczne na zdjęciu otwory wlotowe byłyby ciut większe.. ;)

ps. Zarówno zasobnik, który przyjął większość odłamków jak i AIM-9 zawierają w środku dużo elektroniki, kabli itp. oraz jak w przypadku tego ostatniego łatwopalny materiał stanowiący napęd. Efekt "opalenia" jest po prostu wynikiem spalenia się w/w od wewnątrz po rażeniu odłamkami.
ObrazekObrazek
Yeah, all you f@ckers wish you flew the Viper ** More than just a job! It's a state of being.......
Awatar użytkownika
biver
Super aktywny
Super aktywny
Posty: 628
Rejestracja: 15 lis 2007, 21:19
gadu: 2200183
Lokalizacja: EPLK

Re: Konkursy Wiedzy Lotniczej

Post autor: biver »

Sorry za OT
eNwings pisze: W dużej mierze właśnie jest...
... to baza założona badajże przez Niemców, a uaktualniona przez ogół użytkowników ;)

Podejrzewam, że jeśli dopisałbym jakąś ciekawostkę o jednym z naszych efków, to uzupełniona by była w profilu danego samolotu.

Koniec OT
eNwings pisze: ..marker na HUDzie zgrywany był z celem ale przez wspomnianą deflację pociski nie leciały dokładnie tam gdzie celował pilot. Nie natrafiłem na żadne wzmianki o problemach z softem co do w/w pod'a.
O to, to, to.
A ja trafiłem.
http://www.harpoondatabases.com/encyclo ... y2418.aspx
--> COMBAT USAGE --> punkt 1

Oczywiście za to że to jest pewne info ręki sobie nie dam odjąć. A nawet więcej mogę się przyczepić do AN/ALQ-131 (nie wiem czy latały w Iraku) i nie wspomnieniu AN/ALQ-119 (te latały razem z GPU-5 na pewno).
Stowarzyszenie Miłośników Lotnictwa Ziemi Łaskiej
Toyo
Aktywny!
Aktywny!
Posty: 161
Rejestracja: 21 maja 2005, 20:48

Re: Konkursy Wiedzy Lotniczej

Post autor: Toyo »

eNwings pisze:
*GAU-13/GPU-5 to tylko zmniejszona wagomiarowo wersja GAU-8 znanego z Thunderbolta II działka
Tak mądrze brzmi, że aż głupio. Rozumiem, że np. Polo jest mniejszy wagomiarowo od Passata, a na to wskazuje kontekst, to proponowałbym zapoznać się z definicją czy znaczeniem wyrazu "wagomiar".

Aby jednak nie trzymać Cię w niepewności napiszę, że jest to stara miara wg której podawano ile ołowianych kul danego kalibru odleje się z jednego funta tegoż ołowiu. Czyli wagomiar 4 oznaczał cztery kulki ołowiane z jednego funta. Nie znalazłem jak opisywano gdy wychodziło pół kuli.
Współcześnie wagomiar w lotnictwie używany jest w kontekście wymiarów zewnętrznych bomby (piszę tu o wschodzie świata), najprostszy przykład to bomba OFAB-100-120 - skrót odpuszczam, ale cyferki oznaczają: 100 - bomba o rozmiarze standardowym 100, 120 - oznacza rzeczywistą masę bomby. Czyli działko może być pomniejszoną wersją o mniejszej masie i gabarytach niż... brzmi pospolicie, ale zdecydowanie lepiej.
eNwings pisze: Weź sobie do ręki pierwszy lepszy współczesny artyleryjski pocisk przeciwlotniczy dowolnego kalibru a zobaczysz po przekrojeniu go, że pomiędzy materiałem wybuchowym a korpusem wyłożony jest małymi kilkumilimetrowymi kulkami lub materiałem podobnego kształtu i rozmiarów który w czasie eksplozji ma razić cel tymi odłamkami.
Niby opis OK, ale dotyczy on raczej miny... miny przeciwpiechotnej. W amunicji przeciwlotniczej i nie tylko, stosuje się rdzenie fragmentujące, dodatkowo sam czepiec może być wykonany jako element odłamkowy, choć w przewadze jest używanie amunicji podkalibrowej ze względu na większą prędkość początkową. Nie znajdziesz tam "kulek" tym bardziej, jeżeli odsyłasz mnie do "współczesnej" amunicji.
eNwings pisze: Przy czym jeszcze zawsze efekt eksplozji może być różny ze względu na użyty materiał wybuchowy..
Efekt eksplozji jest zawsze taki sam... eksplozja, różnice są dopiero w sposobie detonacji, czyli przed penetracją lub po penetracji (bez takich tam proszę :) ) Od ładunku zależy siła wybuchu, dodatkowo właściwe ukształtowanie może dać pożądany efekt (np. pocisku kumulacyjne), OK nie czepiam się już - masz rację.
eNwings pisze: ZSU-23 miały np. na wyposażeniu pociski z zapalnikiem magnetycznym które, po bezpośrednim zbliżeniu się do celu eksplodował rozrzucając fosforowo-żelazowe kulki które zapalały się od eksplozji pocisku i paląc się (żarząc) penetrowały cel.
Daj linka bo wątpię w prawdziwość tego zdania. Być może czegoś nie wiem.
Z amunicji do Szyłki, tej oryginalnej znam dwa rodzaje amunicji: BZT - przeciwpancerno- zapalająco- smugowymi i OFZT odłamkowo-burząco- zapalająco- smugowymi.
eNwings pisze:Zakładam, że po eksplozji i fragmentacji SAM-a wspomniane przez Ciebie a widoczne na zdjęciu otwory wlotowe byłyby ciut większe.. ;)
Nie koniecznie, ale niech będzie że to była artyleria, pożar brzmi dość rozsądnie, poza tym widziałem zdjęcie MiG-21 po "artylerii" i wyglądał dość podobnie, ale bez opaleń.

I na koniec "wisienka", która mnie rozbawiła:
eNwings pisze: ZSU-23 miały np. na wyposażeniu pociski z zapalnikiem magnetycznym które, po bezpośrednim zbliżeniu się do celu
Z kronik Policji:
"Napastnik po bezpośrednim zbliżeniu pięści do twarz ofiary złamał jej nos o rozciął łuk brwiowy"

Jak z tego wynika "pier.. uderzenie musi być".
Takie rzeczy o jakich piszesz to tylko w systemie AHEAD - miała go mieć nieodżałowana LOARA.

Ale reszta OK.
Awatar użytkownika
eNwings
Prawie moderator!
Prawie moderator!
Posty: 5285
Rejestracja: 27 sie 2007, 14:51
gadu: 11935913
skype: skysweeper52
Lokalizacja: ACES II

Re: Konkursy Wiedzy Lotniczej

Post autor: eNwings »

biver pisze:to baza założona badajże przez Niemców, a uaktualniona przez ogół użytkowników ;)
Przez Belgów i Holendrów. Niemcy raczej nie mają nic wspólnego z F-16.
biver pisze:Podejrzewam, że jeśli dopisałbym jakąś ciekawostkę o jednym z naszych efków, to uzupełniona by była w profilu danego samolotu.
Nie tak szybko. Każda informacja, która dodawana jest na strone musi być potwierdzona albo przez inne źródło albo Ty musiał byś uzupełnić swoje doniesienie o jakąś fotkę lub artykuł który potwierdzi to o czym mówisz wtedy kiedy sprawa nie jest ewidentna np. kiedy nie ma o tym w tv lub innych mediach. Jasne że mógłbyś napisać choćby, że samolot 03-0040 wczoraj przechwycił UFO i gdyby znalazło się potwierdzenie tej informacji, na pewno znalazła by się w profilu "4040".
F-16.net ma kilku.. nastu edytorów (z różnych krajów) którzy pełnią też rolę adminów - odpowiadają oni za wszelkie info jakie znajdzie się na stronie, jeśli coś nie jest sprawdzone i/lub potwierdzone na Vipernecie tego nie znajdziesz. Również wśród "ogółu userów" są aktywni i byli piloci i technicy F-16 (w tym jak do tej pory dwóch naszych) którzy dzięki swojej wiedzy utrzymują generalny poziom dyskusji na bardzo wysokim poziomie. Swoją drogą ta strona jak i jej (parafrazując Toy'a) bohater liryczny nie mają precedensu nawiasem mówiąc.
biver pisze:http://www.harpoondatabases.com/encyclo ... y2418.aspx
--> COMBAT USAGE --> punkt 1
Ciekawe. Natomiast nadal wydaje mi się, że podstawowa przeszkoda w operacyjnym wykorzystaniu tego zasobnika była natury strukturalnej a ściślej mówiąc zaczepu nr 5 F-16 i zbyt silnego odrzutu tego działka. M61A1 wykorzystujący CCIP w starfingu czy a2a mógł być wykorzystany na tej samej zasadzie w przypadku GAU-13/GPU-5 kluczowe charakterystyki balistyczne (nie licząc mniejszej szybkostrzelności i większej masy) jak prędkość początkowa (Vo->) są porównywalne. Dowód na to jest dość oczywisty po pierwsze w ogóle zaczęto testy tego gunpoda i wprowadzono go do uzbrojenia F-16 spodziewając się, że z istniejącym pod pokładowe działko CCIP będzie sobie radził dobrze, ktoś to na pewno przeliczył. Nie wiem na ile dokładnie ten zasobnik mógł strzelać korzystając z softu pod Vulcana ale myślę, że gdyby nie problemy ze sztywnością zaczepu mógłby sobie radzić całkiem całkiem nieźle a przynajmniej satysfakcjonująco.
Toyo pisze:W amunicji przeciwlotniczej i nie tylko, stosuje się rdzenie fragmentujące
Abstrahując od technologii w jakiej rozrywa się dany pocisk.. czy to będzie formowany rdzeń czy nie, po mówiąc ściślej detonacji (zaraz do tego przejdziemy) główną siłę uderzeniową pocisku stanowią upakowane w nim odłamki a nie siła wybuchu samego pocisku jako taka.. i tu chyba pełna zgoda.
Tak w ogóle to nie wiedziałem, że w jakiejkolwiek artylerii plot nie ważne współczesnej czy nie, stosuje się pociski z wkładką kumulacyjną i rdzenie podkalibrowe (SABOT) - bo to raczej domena broni p/pancernej a my tu raczej nie o tym. By nie wspomnieć, że lotnictwo dla wszelkiej maści pocisków jest z natury rzeczy celem tzw. miękkim.
Toyo pisze:Efekt eksplozji jest zawsze taki sam... eksplozja, różnice są dopiero w sposobie detonacji
A efektem posmarowania chleba masłem jest chleb z masłem ;). W ramach uporządkowania pojęć - żeby nie było. Sprawdziłem dokładnie. http://pl.wikipedia.org/wiki/Detonacja
Deflagracja, Eksplozja i Detonacja to synonimy słowa "wybuch", które różnicuje prędkość przebiegu reakcji, od najniżej do najwyższej. W przypadku wszelkiego typu pocisków zachodzi oczywiście ta ostatnia.
Toyo pisze:Daj linka bo wątpię w prawdziwość tego zdania. Być może czegoś nie wiem.
Ach ta współczesna młodzież.. :lol: daj linka pfff

http://enwings/home/shelf/Vipers_in_the_Storm.php

A zapomniałem, nie ma linka, chyba że ten do mojej półki na której stoi "Vipers in the Storm - Diary of a Gulf War Fighter Pilot", Keith Rosenkranz, brak polskiego wydania.
Toyo pisze:Z amunicji do Szyłki, tej oryginalnej znam dwa rodzaje amunicji: BZT - przeciwpancerno- zapalająco- smugowymi i OFZT odłamkowo-burząco- zapalająco- smugowymi.
BZT i OFZT to zapewne rosyjskie skróty, ale stawiał bym na ten pierwszy w kontekście tego o czym wspomniałem.
ObrazekObrazek
Yeah, all you f@ckers wish you flew the Viper ** More than just a job! It's a state of being.......
Toyo
Aktywny!
Aktywny!
Posty: 161
Rejestracja: 21 maja 2005, 20:48

Re: Konkursy Wiedzy Lotniczej

Post autor: Toyo »

eNwings pisze:Abstrahując od technologii w jakiej rozrywa się dany pocisk.. czy to będzie formowany rdzeń czy nie, po mówiąc ściślej detonacji (zaraz do tego przejdziemy) główną siłę uderzeniową pocisku stanowią upakowane w nim odłamki a nie siła wybuchu samego pocisku jako taka.. i tu chyba pełna zgoda.
Tak w ogóle to nie wiedziałem, że w jakiejkolwiek artylerii plot nie ważne współczesnej czy nie, stosuje się pociski z wkładką kumulacyjną i rdzenie podkalibrowe (SABOT) - bo to raczej domena broni p/pancernej a my tu raczej nie o tym. By nie wspomnieć, że lotnictwo dla wszelkiej maści pocisków jest z natury rzeczy celem tzw. miękkim.
O jakim "formowanym" rdzeniu piszesz, bo ja napisałem o FRAGMENTUJĄCYM, może nie jest to najtrafniejsze określenie, ale oficjalnie stosowane i dotyczy tego typu rdzenia.
Cieszę się bardzo, że w tym poście już rozumiesz, że to nie siła wybuchu decyduje o sile rażenia.
Skoro nie wiedziałeś to dlaczego tak ochoczo odsyłałeś mnie poprzednio do "współczesnej" amunicji przeciwlotniczej?
Znowu mądrze... miało być, ale nie jest. Sabot to nie jest żadną nazwą systemu pocisków podkalibrowych, zasugerowałeś to układem tekstu. Sabot jest to wypełnienie pomiędzy pociskiem podkalibrowym a wewnętrzną częścią lufy, odpada zaraz po opuszczeniu lufy pozwalając na dalszy samodzielny lot pocisku podkalibrowego, czyli o mniejszym kalibrze niż lufa z której jest wystrzeliwany. Nie jest to domena broni li tylko przeciwpancernej, MESKO produkuje taką do zestawów m.in. ZSU kaliber 23 mm.
Miekki to był Franek, padał po dwóch piwach, ale nie o nim. Nie słyszał kolega o opancerzonych kabinach samolotów? Tam mają zastosowanie pociski kumulacyjne (bo sama wkładka nie załatwia problemu) i podkalibrowe.
Byłbym złośliwy w stosunku do jednego prezesa gdybym wymienił "pancerny" Tu-154M - on akurat wbrew słowom owego pana nie był pancerny.
eNwings pisze:Deflagracja, Eksplozja i Detonacja to synonimy słowa "wybuch", które różnicuje prędkość przebiegu reakcji, od najniżej do najwyższej. W przypadku wszelkiego typu pocisków zachodzi oczywiście ta ostatnia.
Dodaj jeszcze deflorację :lol:
Nie widzę konieczności tłumaczenia się za Ciebie co miałeś na myśli pisząc w poście do którego odnosiłem się poprzednio.
eNwings pisze:A zapomniałem, nie ma linka, chyba że ten do mojej półki na której stoi "Vipers in the Storm - Diary of a Gulf War Fighter Pilot", Keith Rosenkranz, brak polskiego wydania.
Zamiast sobie dworować, skoro masz taką książkę to spokojnie możesz napisać tytuł, autora (to mamy) i stronę, tak zazwyczaj robią ludzie dbający o poziom dyskusji i jej wartości poznawcze. Niektórzy nawet cytują, jeżeli to jest krótki fragment, kawałek tekstu właściwy dla odpowiedzi na dany problem.
Sięgnę sobie po to wydawnictwo, a póki co poproszę szczegóły.
eNwings pisze:BZT i OFZT to zapewne rosyjskie skróty, ale stawiał bym na ten pierwszy w kontekście tego o czym wspomniałem.
Niestety nagrody nie będzie, odgadnięcie z jakiego języka pochodzi skrót nie jest premiowane.


Przepraszam innych, że w tym temacie, ale nawet konkurs musi mieć wymiar dydaktyczny i nie może być pisany jak pierwszy lepszy artykuł w jednej z gadzinówek, czyli nagromadzenie sporego "wagomiaru" pseudo fachowego języka.
Aby nie pozostać gołosłownym dam trzy linki potwierdzające moje powyższe wynurzenia.
http://www.altair.com.pl/start-373
http://pl.wikipedia.org/wiki/Sabot_%28wojsko%29
http://pl.wikipedia.org/wiki/PZA_Loara

Do swojej półki nie będę Was odsyłał. ;) bo wszystko wypijecie
Awatar użytkownika
eNwings
Prawie moderator!
Prawie moderator!
Posty: 5285
Rejestracja: 27 sie 2007, 14:51
gadu: 11935913
skype: skysweeper52
Lokalizacja: ACES II

Re: Konkursy Wiedzy Lotniczej

Post autor: eNwings »

Konkurs is back.


Zagadka jest izi. Wystarczy powiedzieć jaki był:

1. Największy seryjny dwupłatowiec.
2. Największy seryjny jednosilnikowy myśliwiec.
ObrazekObrazek
Yeah, all you f@ckers wish you flew the Viper ** More than just a job! It's a state of being.......
Xlem
Prawie moderator!
Prawie moderator!
Posty: 3411
Rejestracja: 30 sie 2005, 17:34
gadu: 0
Lokalizacja: Poznań

Re: Konkursy Wiedzy Lotniczej

Post autor: Xlem »

Będzie proste.
Na jakim lotnisku wykonano to zdjęcie?
Załączniki
E02.jpg
Awatar użytkownika
Płetwa
Super aktywny
Super aktywny
Posty: 666
Rejestracja: 02 lut 2004, 19:13

Re: Konkursy Wiedzy Lotniczej

Post autor: Płetwa »

:lol: hehehehe
marionez
Mało aktywny
Mało aktywny
Posty: 35
Rejestracja: 18 lis 2011, 22:19
gadu: 0
Kontakt:

Re: Konkursy Wiedzy Lotniczej

Post autor: marionez »

moje pytanie konkursowe, (coś może się znajdzie na nagrodę)
Na powidzkim lotnisku wylądował kiedyś SP biorący udział w przeszłości w misjach bojowych, który zestrzelił inny samolot w walce, jeśli wiecie to piszcie:
-jaki SP
-jaki SP i gdzie zestrzelił
-w którym roku był w Powidzu :-) powodzenia
maro
Super aktywny
Super aktywny
Posty: 467
Rejestracja: 07 cze 2008, 22:11
gadu: 0
Lokalizacja: EPKS

Re: Konkursy Wiedzy Lotniczej

Post autor: maro »

Będę strzelał bo dokładnie nie wiem:
- w 97 były ćwiczenia Orli Szpon z Amerykanami, obstawiam F-15 a zestrzelenie pewnie w Iraku w 1991.
marionez
Mało aktywny
Mało aktywny
Posty: 35
Rejestracja: 18 lis 2011, 22:19
gadu: 0
Kontakt:

Re: Konkursy Wiedzy Lotniczej

Post autor: marionez »

pudło, ale mam podpowiedź, ubity samolot miał wymalowany pod kabiną :-)
maro
Super aktywny
Super aktywny
Posty: 467
Rejestracja: 07 cze 2008, 22:11
gadu: 0
Lokalizacja: EPKS

Re: Konkursy Wiedzy Lotniczej

Post autor: maro »

No to zostaje ten holenderski F-16 co zestrzelił miga-29 w Jugosławii.
marionez
Mało aktywny
Mało aktywny
Posty: 35
Rejestracja: 18 lis 2011, 22:19
gadu: 0
Kontakt:

Re: Konkursy Wiedzy Lotniczej

Post autor: marionez »

Brawo, nagrody wyślemy pocztą :-)
a kiedy był w Powidzu?
:-)
ODPOWIEDZ