Siły Powietrzne zademonstrowały pierwszy samolot Gulfstream G550 w malowaniu polskiego lotnictwa wojskowego. Maszyny tego typu zostaną przeznaczone do przewozu VIP.
Zaprezentowana maszyna to jeden z dwóch samolotów Gulfstream G550, które zostaną dostarczone polskiemu lotnictwu jeszcze w czerwcu 2017 roku. Jeszcze w tym samym roku – według planów jesienią – osiągną one gotowość operacyjną i tym samym będą mogły być wykorzystywane do przewozu najważniejszych osób w państwie.
Maszyny G550 wejdą na wyposażenie 1. Bazy Lotnictwa Transportowego w Warszawie. Kontrakt na ich zakup został podpisany w grudniu 2016 roku. Obejmuje on nie tylko dostawę samych samolotów, ale też przeszkolenie personelu latającego (pilotów), pokładowego i naziemnego, czy dostarczenie pakietu logistycznego.
Same samoloty G550 to jedne z najnowocześniejszych maszyn tego typu na świecie, wyposażone w „szklany kokpit” z wyświetlaczem przeziernym HUD i system poszerzonej rzeczywistości EVS (Enhanted Visual System). Wspiera on pilota w trudnych warunkach, nakładając na obraz widziany przez pilota odczyty z umieszczonej pod nosem maszyny kamery termowizyjnej. Maszyny będą też wyposażone w wojskowy system identyfikacji swój-obcy w standardzie NATO IFF Mark XIIA.
Osiągnięcie gotowości przez maszyny Gulfstream G550 będzie równoznaczne z odzyskaniem przez polskie Siły Powietrzne zdolności do przewozu najważniejszych osób w państwie za pomocą specjalnych samolotów, utraconej po wycofaniu Tu-154M i Jak-40. Jednocześnie trwa postępowanie w celu pozyskania „średnich” samolotów do przewozu VIP. Inspektorat Uzbrojenia wysłał zaproszenia do składania ofert 20 lutego, obydwie propozycje (koncernu Boeing i konsorcjum Glomex-Lufthansa) dotyczą maszyn Boeing B737-800. Przewiduje się, że używany samolot „średni” mógłby zostać dostarczony jeszcze w tym roku, natomiast dwa nowe – w latach 2020-2021.
Finansowanie zakupu "małych" i "średnich" samolotów VIP odbywa się ze specjalnej rezerwy, ustanowionej uchwałą Rady Ministrów. Obejmuje ona kwotę 1,7 mld zł w latach 2016-2021, powyżej limitu wydatków na obronę na poziomie 2% PKB zgodnie z ustawą o przebudowie, modernizacji technicznej i finansowaniu Sił Zbrojnych. W wypadku niewykorzystania środków finansowych zaplanowanych na dany rok, pozostaną one w puli do wydatkowania na zakup maszyn dla VIP w latach następnych.
Załączniki
Kokpit nowych samolotów. Źródło: tvn24.pl za MON
Samolot jeszcze przed pomalowaniem w zakładach, gdzie został zbudowany i oblatany. Źródło: tvn24.pl za MON
Malowanie i wykańczanie w zakładach Gulfstream. Źródło: tvn24.pl za MON
Zastanawiam się, czy mają jakiś plan zatrzymania pilotów w Wojsku, w końcu po uzyskaniu papierów na Gulfstream-a czy Boeing-a 737 rynek pracy stoi otworem. Nie to co jakiś Jak albo Tutka .
Wywalili z wojska tylu wyszkolonych za grube miliony specjalistów - generałów, komandosów, agentów.
Zatem, jak myślę, wyszkoleniem kilku pilotów po to by sobie odeszli nikt nie będzie się martwił.