forum.krzesiny.org.pl

Lotnicze forum dyskusyjne
Teraz jest 12 gru 2019, 04:12

Strefa czasowa: UTC + 1




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 61 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3, 4, 5  Następna strona
Autor Wiadomość
PostNapisane: 02 gru 2007, 18:58 
Offline
Prawie moderator!
Prawie moderator!
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 11 kwi 2007, 09:43
Posty: 3381
Lokalizacja: EPKS
Z inspiracji dyskusją toczoną w innym wątku (wkrótce link) zakładam nowy temat (bo jak zwykle nikomu się nie chce... :P).

Temat i treść: "Dyskusje warsztatowe nad fotografią lotniczą".

Zapraszam do dzielenia się starych wyjadaczy swoją wiedzą a młodszych doświadczeniem adeptów do nauki! :D

_________________
Forumowy kontroler lotów czyli moderator
Spoterski monitoring MATZ EPKS ...po godzinach
Forumowy kartograf
Kontakt ze mną przez mejlanie odbieram "pw"!


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 03 gru 2007, 15:54 
Offline
Aktywny!
Aktywny!
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 09 paź 2007, 14:08
Posty: 180
Lokalizacja: Poznań (EPKS)
http://www.canon-board.info/showthread.php?t=8692

Fajny tekst :)

_________________
Pozdrawiam!


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 03 gru 2007, 17:57 
Offline
Prawie moderator!
Prawie moderator!
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 05 gru 2005, 11:46
Posty: 3724
Lokalizacja: Siedlce / Biała Podlaska
Harrier napisał(a):
http://www.canon-board.info/showthread.php?t=8692
Fajny tekst :)

Wrzuć go tu na forum, żeby nam nie umknął


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 07 gru 2007, 02:07 
Offline
Super aktywny
Super aktywny
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 24 mar 2007, 17:39
Posty: 682
Lokalizacja: Krotoszyn
Wszytkim kompaktowcom polecam do przestudiowania poniższej częsći tego przydatnego artykułu muflona (sam z niej korzystałem na swoim warsztacie ):

W kompaktowych cyfrówkach głębia ostrości jest z reguły dość spora. Weźmy takiego Powershota G5 - po ustawieniu najdłuższej ogniskowej, f/3.0 i wyostrzeniu na obiekt odległy o 30 metrów, strefa ostrości rozciąga się od 17 do 110m. A odległość hiperfokalna (przy otwartej przysłonie!) to zaledwie 40m. Nasuwa się zatem prosty wniosek: ustawić AF na 30-40m, następnie przełączyć aparat na ostrzenie ręczne - i po prostu nie ruszać nic więcej.
Przy ostrości zafiksowanej według podanego powyżej przepisu mamy już też spory zysk na opóźnieniu migawki - ale można to zawsze poprawić jeszcze bardziej wciskając spust do połowy w czasie "śledzenia" samolotu i zastanawiania się, w którym momencie zrobić zdjęcie. Trzeba tylko zwrócić uwagę, czy aparat nie blokuje również ekspozycji i, czy np. pomiar światła który został wykonany na początku śledzenia, będzie miał nadal sens po obróceniu się o 45 stopni w stronę słońca...

_________________
http://www.airliners.net/search/photo.s ... an%20Figaj


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 07 gru 2007, 11:05 
Offline
Aktywny!
Aktywny!

Dołączył(a): 25 cze 2007, 14:51
Posty: 255
Lokalizacja: Poznań
Z moich doświadczeń (niestety jestem kompaktowcem).
Cytuj:
W kompaktowych cyfrówkach głębia ostrości jest z reguły dość spora. Weźmy takiego Powershota G5 - po ustawieniu najdłuższej ogniskowej, f/3.0 i wyostrzeniu na obiekt odległy o 30 metrów, strefa ostrości rozciąga się od 17 do 110m. A odległość hiperfokalna (przy otwartej przysłonie!) to zaledwie 40m. Nasuwa się zatem prosty wniosek: ustawić AF na 30-40m, następnie przełączyć aparat na ostrzenie ręczne - i po prostu nie ruszać nic więcej.

Metoda bardzo fajna, ale nadaje się bardziej w sytuacjach gdy wiemy co gdzie się pojawi (np. motor na torze wyścigowym). Ustawiamy ogniskową, manualnie ostrość i w momencie strzału pozostaje pomiar światła co odbywa się już bardzo szybko. Z samolotami jest problem, bo trzeba zmieniać ogniskową.
Cytuj:
Przy ostrości zafiksowanej według podanego powyżej przepisu mamy już też spory zysk na opóźnieniu migawki - ale można to zawsze poprawić jeszcze bardziej wciskając spust do połowy w czasie "śledzenia" samolotu i zastanawiania się, w którym momencie zrobić zdjęcie. Trzeba tylko zwrócić uwagę, czy aparat nie blokuje również ekspozycji i, czy np. pomiar światła który został wykonany na początku śledzenia, będzie miał nadal sens po obróceniu się o 45 stopni w stronę słońca...

No właśnie, aparat najczęściej / zawsze blokuje pomiar światła.

Jest jeszcze tryb ciągły ustawiania ostrości, ale przyznaję się, jeszcze z niego nie korzystałem.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 07 gru 2007, 11:09 
Offline
Prawie moderator!
Prawie moderator!
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 11 kwi 2007, 09:43
Posty: 3381
Lokalizacja: EPKS
mcl napisał(a):
Z moich doświadczeń (niestety jestem kompaktowcem)
Jak wyżej ;)
Trudno było by mi się nie zgdozić z tym co napisałeś. ;)

mcl napisał(a):
Z samolotami jest problem, bo trzeba zmieniać ogniskową.
Dokładnie. A mój kompakt ostrzy fatalnie wolno...

mcl napisał(a):
Jest jeszcze tryb ciągły ustawiania ostrości, ale przyznaję się, jeszcze z niego nie korzystałem.
Ja korzystałem: bez większych sukcesów. Ale może mało wytrwale?... ;)

_________________
Forumowy kontroler lotów czyli moderator
Spoterski monitoring MATZ EPKS ...po godzinach
Forumowy kartograf
Kontakt ze mną przez mejlanie odbieram "pw"!


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 07 gru 2007, 11:53 
Offline
Super aktywny
Super aktywny
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 24 mar 2007, 17:39
Posty: 682
Lokalizacja: Krotoszyn
Oczywiście ten tekst powyżej to tylko porady, nie trzeba się z nim wcale zgadzać. Z doświadczenia wiem,że fotografia kompaktowa, odbiega troszkę od tej z lustrzanek. Jednak stojąc z apratem kompaktowym na podejściu wiemy gdzie poleci samolot, po kilku testach, możemy ustawić stałą ogniskową i jej nie zmieniać ( mój sprawdzony sposób podczas fotografowania kompaktem). Ponaddto podchodzącemu samolotowi , aparatem kompaktowym jesteśmy w stanie zrobić góra trzy zdjątka( ograniczene sprzętowe AF :wink: ) więc nie ma zbytnio potrzeby zmieniać ogniskowej. Oczywiście opis powyżej dotyczy sytuacji, gdy stoimi na podejściu np na Ulach bądź Ożarowskiej i zawsze w tym samym miejsciu znajdzie się podchodzący samolot.
To tyle z moich doświadczeń. Dodam jeszcze,że Nic nie zastąpi treningu, który jest podstawą wszytkiego :!:

Dodam jeszcze,że przy ładnej pogodzie, zdjęcia zrobione dobrym kompaktem z podejścia i statyczne dorównują a nieraz nawet przewyższają zdjęcia z dolnej półki lustrzanek ze słabymi obiektywami :wink:

_________________
http://www.airliners.net/search/photo.s ... an%20Figaj


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 07 gru 2007, 13:07 
Offline
Aktywny!
Aktywny!

Dołączył(a): 25 cze 2007, 14:51
Posty: 255
Lokalizacja: Poznań
damian napisał(a):
Jednak stojąc z apratem kompaktowym na podejściu wiemy gdzie poleci samolot, po kilku testach, możemy ustawić stałą ogniskową i jej nie zmieniać ( mój sprawdzony sposób podczas fotografowania kompaktem). Ponaddto podchodzącemu samolotowi , aparatem kompaktowym jesteśmy w stanie zrobić góra trzy zdjątka( ograniczene sprzętowe AF :wink: ) więc nie ma zbytnio potrzeby zmieniać ogniskowej. Oczywiście opis powyżej dotyczy sytuacji, gdy stoimi na podejściu np na Ulach bądź Ożarowskiej i zawsze w tym samym miejsciu znajdzie się podchodzący samolot.
To tyle z moich doświadczeń. Dodam jeszcze,że Nic nie zastąpi treningu, który jest podstawą wszytkiego :!:

Pewnie, znając miejsce i posiadając jakieś doświadczenie można się lepiej przygotować.
damian napisał(a):
Dodam jeszcze,że przy ładnej pogodzie, zdjęcia zrobione dobrym kompaktem z podejścia i statyczne dorównują a nieraz nawet przewyższają zdjęcia z dolnej półki lustrzanek ze słabymi obiektywami :wink:

Tu się zgodzę. Posiadam całkiem niezły kompakt (Lumix FZ50) i statyczne zdjęcia przy dobrej pogodzie wychodzą dobrze (dla przykładu moje zdjęcia Poznania http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=506185 ). Robiłem kiedyś test porównawczy z lustrzanką Sony i różnice (poza głębią ostrości) były niezauważalnie. Natomiast porównując zdjęcia z naszej wycieczki (już obrobione i zmniejszone) moje z np. bzika (chyba Nikon D80) widzę sporą różnicę w szczegółach no i szum.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 07 gru 2007, 15:22 
Offline
Super aktywny
Super aktywny
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 24 mar 2007, 17:39
Posty: 682
Lokalizacja: Krotoszyn
Widzę że nasze wspólne doświadczenia opierają się na tej samej rodzince aparatów, ja fotografowałem Fz-30 :wink: Masz racje co do szumów, są one małą udręką aparatów kompaktowych, ale za to mają fajne obiektywy, uważam że Leica w Panasonikach to naprawdę bardzo dobra pozycja. Poniżej dla porównania dwa zdjecia nocne.
Jedno mojego przyjaciela Maćka robione Panasonikiem Fz30 :

http://airfoto.pl/?module=Photos&action ... 5e0bb5f3d9
a to robione przez jego kolegę Canonem :
http://www.jetphotos.net/viewphoto.php? ... 530&nseq=3

A tutaj zdjątko zrobione Panasonikiem Fz8
http://www.jetphotos.net/viewphoto.php? ... 619&nseq=0

Myślę, że udało nam się razem z mcl zachęcić wszytkich kompaktowców do Ciężkiej pracy i w przyszłości chwalenia się efekatmi :wink:

Pozdrawiam serdecznie :!:

_________________
http://www.airliners.net/search/photo.s ... an%20Figaj


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Witam
PostNapisane: 12 gru 2007, 21:51 
Offline
Aktywny!
Aktywny!
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 09 paź 2007, 11:23
Posty: 159
Lokalizacja: CZERWONAK
Ja zacząłem swoją przygode niedawno, kupilem aprat troszke w ciemno (nie mając zielonego pojęcia o fotografice) finepix s9500. Z początku się przyglądalem, potem byłem bacznym obserwatorem, a teraz sam chciałem uwiecznić te piękne chwile-samolotowe. No i zaczeło sie, tryb AUTO to porażka a kombinacje chybił trafił to bez sensu. Mam nadzieje że w tym dziale znajdą sie osoby które pomogą mi zgłębić podstawy fotografii. Pytań mam mnóstwo tak by optymalnie najlepiej wykorzystać sprzęcicho.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 13 gru 2007, 07:19 
Offline
Prawie moderator!
Prawie moderator!
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 22 wrz 2005, 08:57
Posty: 3122
Lokalizacja: EPPO, EPKS, EPPK
elektra ja metoda prob i bledow doszedlem do jako-takich ustawien, mam kompakta Canon A710IS takze bez szalu ale conieco czasem sie uda
jezeli chodzi o pocwiczenie to najlepiej na samochodach, wychodzisz na ulice i starasz sie samochody w ruchu uchwycic, zmieniasz ustawienia i patrzysz co sie stanie

_________________
Ja
http://www.jetphotos.net/showphotos.php?userid=37325
http://lotnictwo.net.pl/gallery_foto_se ... author=267
SMLW
http://www.jetphotos.net/showphotos.php?group_id=134


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 16 kwi 2008, 18:59 
Offline
Wyróżniony!
Wyróżniony!
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 sie 2003, 15:21
Posty: 1321
Lokalizacja: gostynin
mam taki problem (może troche nietypowy) i pomyslałem ze to chyba najodpowiedniejsze miejsce, przechodzę do sedna sprawy.

kupiłem niedawno sony alfa 350 (to jak raz nie problem :) ) i mam problem z proporcjami zdjecia. mam do wyboru 3/2 i 16/9. nawet jak robie w 3/2 to fotki sa "troche rozjechne" (np. wilga) i musze korygowac to ręcznie resizując. może j coś źle robię? to pierwsza moja cyferka-lustro i przez kilka pierwszych dni troche "walcze" (np. błędnie ustawione iso zamiast na 100 to na 3200... szumy, szumy, szumy.... największy jednak problem to te proporcje. czy to normalne w lustrzankach cyfrowych?
p.s.zmieniłem równiez monitor na wide i może tylko u mnie tak to wygląda... chyba jednak monitor nie ma tu nic do rzeczy... juz sam nie wiem :x

wspomniana wilga

Obrazek

choc np. w takich warunkach dobrze sie spisuje to "rozjeżdzanie" ;)

Obrazek

na przelotówkach całkiem dobrze sie sprawuje...
Obrazek

_________________
Obrazek


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 16 kwi 2008, 19:12 
Offline
Super aktywny
Super aktywny
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 29 paź 2007, 21:39
Posty: 454
Lokalizacja: Warszawa
Nie wiem co jest źle ;) Ustaw stosunek boków 3:2 ( bo takie wymiary ma zapewne matryca) i powinno być dobrze. 16:9 jest do panoramek - najczęściej wykorzystywany w krajobrazach - o ile wogóle będziesz z tego korzystał.

Jeśli możesz wyślij mi na maila orginalne zdjęcie prosto z matrycy bez żadnej obróbki.

PZ.

_________________
Obrazek


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 16 kwi 2008, 20:01 
Offline
Wyróżniony!
Wyróżniony!
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 sie 2003, 15:21
Posty: 1321
Lokalizacja: gostynin
poszło, tylko trochę "waży" bo w rawach robione, wiec jedno zdjątko ma około 14 mega

_________________
Obrazek


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 16 kwi 2008, 20:06 
Offline
Wyróżniony!
Wyróżniony!
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 sie 2003, 15:21
Posty: 1321
Lokalizacja: gostynin
Zdun napisał(a):
Nie wiem co jest źle ;) Ustaw stosunek boków 3:2 ( bo takie wymiary ma zapewne matryca) i powinno być dobrze. 16:9 jest do panoramek - najczęściej wykorzystywany w krajobrazach - o ile wogóle będziesz z tego korzystał.

Jeśli możesz wyślij mi na maila orginalne zdjęcie prosto z matrycy bez żadnej obróbki.

PZ.

no, np w zaprezenmtowanym zdjeciu cesny sam zmieniułem proporcje boków, dzieki temu stała się ona nieco mniej "łódkowata". zreszta jak dostaniesz surówke to zobaczysz o czym m,owie. wilge tez resizowałem. w oryginalnym pliku jest jeszcze "dłuższa" jak dla mnie nienaturalnie to wygląda...

_________________
Obrazek


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 61 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3, 4, 5  Następna strona

Strefa czasowa: UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL